תגובת האיגוד לשינוי מתכונת “קורס הפקת סרט” של המכללה הישראלית לאנימציה

קראנו בעיון את תגובת המכללה הישראלית לאנימציה, אשר פורסמה, בין השאר, באתר המכללה ובעמוד הפייסבוק שלה.

ראשית, האיגוד מברך על כך כי הערותיו, אשר יצגו וביטאו את “טרוניותיהם” של אנשי מקצוע רבים מהתחום, נפלו על אזניים קשובות וכאלה הנכונות לערוך שינויים בהתאם להן, אף אם השינויים שנערכו אינם, לכשעצמם, מספקים מענה שלם למקצת הטענות.

ההפרדה המסתמנת בין מסלול הלימודים החדש בניהולם של אלכס אוראל ומנשה מורובוסה, לבין הפקת הסרט “עכבר הזעם”, הינה בהחלט הפרדה בריאה וראויה, ככל שהיא תתבצע בפועל בצורה אמיתית ומהותית.

גם שינוי הפרמטרים של העבודה על הסרט הנ”ל ע”י הסטודנטים, ממצב שבו נדרשו הם בתשלום שכר לימוד עבור הזכות, למצב בו אינם נדרשים בתשלום כלשהו ואף יזכו לפיצוי זה או אחר מאת המכללה, אף הוא, בסופו של יום, שינוי ברוך וצעד בכיוון הנכון. יתרה מכך, אנו משוכנעים שהעבודה על הסרט תהא חוויה לימודית יוצאת דופן עבור אלו שיזכו בכך.

יחד עם זאת, אנו עדיין סבורים כי עלינו לשאוף, הן כתעשיה והן כיוצרים אינדיבידואליים, למצב דברים שבו עבודה על פרויקט שכזה מעסיקה אנשי מקצוע בתנאי שוק מקובלים ובכך תורמת לקידום מעמד יוצר האנימציה הישראלי, כמו גם לקידומו של שוק האנימציה עצמו. ייתכן כי מצב דברים שכזה אינו עדיין מנת חלקנו, ברם האיגוד יוסיף ויפעל ללא לאות על-מנת להגשימו.

תקציר האירועים הקודמים:

בספטמבר השנה פרסמה המכללה את “קורס הפקת סרט אנימציה” במתכונתו המקורית. בעקבות פניות אנשי מקצוע וחברי האיגוד, החלטנו לבדוק את העניין לעומק ולהעלות בפניה את הטענות שהושמעו.

למרות שאיש מאיתנו אינו מפקפק ברצונם של מכללת IAC, סטודיו CREW972 ואלכס אוראל בעצמו, לקדם את מקצוע האנימציה ואת העוסקים בו בארץ, יש לנו מספר חששות מההשפעות שעלולות להיות להפקה כפי שהיא תוכננה במקור. להלן תקציר הטענות שהועלו:

1. שימוש בסטודנטים של המכללה כפלטפורמה לקידומה של חברה מסחרית. מצב שבו סטודיו מסחרי לחלוטין מגייס בשלב מאוחר של ההפקה סטודנטים של מכללה, הנדרשים לשלם דמי השתתפות בקורס שהוא גם הפקה ופרוייקט של המרצה, בעוד המרצה מקבל קרדיט של במאי/תסריטאי.

2. חוסר היכולת למדוד באמת את “מסחריותו” של סרט קצר מהסוג הזה, שגם אם לא יופק למטרות רווח ישיר, יכול לשמש כסרט תדמית של סטודיו crew972 ולביא לרווחים עתידיים מסוג אחר, וגם לשמש כ-proof of concept לסרט באורך מלא, שאיפה שמר אוראל דיבר עליה רבות בעבר.

3. יצירת תקדים מסוכן, לפיו יהיה מקובל, לאור מצוקת התעסוקה במקצוע, שסטודנטים ואנימטורים בתחילת דרכם ישלמו עבור הזכות לעבוד על פרוייקט יוקרתי ונחשק. יצירת הרושם בעיני קרנות הקולנוע וחברות מסחריות אחרות, כי אנימציה ניתן לייצר בחינם.

חשוב לאיגוד לחזור ולציין שאין לנו ספק ביושר כוונותיו של איש מהעומדים מאחורי הקורס, ושמטרתנו להצביע על  נזקים לא מכוונים שעלולים לנבוע ממנו.

מספר שבועות אחרי פניית האיגוד, פרסמה המכללה את תגובתה, ואת שינוי המתכונת של הקורס. לאחר שקראנו בעיון את הצעתם הנוכחית, אנחנו מפרסמים את התשובה האמורה לעיל, ומאחלים לכולנו דרך צלחה בהמשך.

סגור לתגובות.