מסקנות לגבי מכרז “יוצרים מחוץ לכופסא”

אל חברי האיגוד

ב9 לדצמבר פרסמנו הודעה בנוגע לתלונות על בעייתיות בתקנון התחרות “יוצרים מחוץ לקופסא” . המלצנו באותה הודעה להמנע מהגשה לתחרות עד שנערוך בירור עם מנהלי התחרות.
במהלך השבוע האחרון ניהלנו מספר שיחות והתכתבויות עם מנהלת התחרות בכדי לקבל תגובה למספר טענות והשגות שהיו לנו.

למי שלא מכיר את התחרות, אנשי “יוצרים מחוץ לקופסא” מבקשים מהמשתתפים לייצר טריילר או פיילוט לסדרה של 10 פרקים, בין 10-7 דקות כל אחד. הזוכה בפרס יקבל מענק של 25000 ש”ח, ובנוסף חשיפה ופרסום בשידור ושיווק הסדרה באפליקציית smartvod (בטלויזיות חכמות, טאבלטים וטלפונים חכמים) בתמורה יעניק היוצר זכויות השידור של הסרטון ושל הסדרה (לרבות באפיקים מסחריים), בכל פורמט אודיו-ויזואלי שהוא, לרבות רשת האינטרנט, לתקופה בלתי מוגבלת.

את התקנון ניתן למצוא בhttp://smartvod.co.il/wp-content/uploads/2013/12/OutSideTheBox_Registration21-.pdf

במקביל עברה על התקנון המחלקה המשפטית של האיגוד ולהלן מסקנותינו:

ראשית, אין משהו “לא חוקי” בתקנון. התלונות שלנו אינן על הניסוח המשפטי, אלא על התמורה הנמוכה ביחס למוצר ש”יוצרים מחוץ לקופסא” מקבלים.

זוכה בתחרות זו מסכים להעברת זכויות השידור המלאות של הסדרה. כלומר הוא לא יכול לשדר אותה שום מקום אחר.

תשובתם של אנשי “יוצרים מחוץ לקופסא” – “זכויות השידור מועברות אלינו כיוון שאנחנו משקיעים (מעבר לעניין הכסף) גם בפרסום ובמתן פלטפורמה לשידור הסדרה. זכויות השידור הן אכן בלעדיות וזכות הראשונים ליצירות נגזרות הורדה מהתקנון.”

סכום של 25000 בתמורה להעברת זכויות השידור מלאות נתפס בעיננו כסכום נמוך בצורה לא הגיונית ביחס לנפח העבודה הנדרש בהפקה כזאת. בחישוב זריז מדובר על סכום של פחות או יותר 250 ש”ח לדקה הכוללת את כל שלבי העבודה, לרבות סאונד. אם היה מדובר במענק בלבד שמתווסף אל תקציב קיים אז אין כל רע בזה, אבל קחו בחשבון שברגע שהעברתם את זכויות השידור המלאות הפכתם ללא אטרקטיביים לגורמי הפקה נוספים שאמורים להשלים את התקציב ולרוב כשחברת הפקה נכנסת לפרוייקט היא מצפה להרוויח משהו מכך, לכל הפחות זכויות שידור.

בנוסף- אתר התחרות מתגאה בכך שהוא משאיר ליוצרים את זכויות היוצרים המלאות, שזה, כמובן, דבר חיובי- אולם לאחר שהיוצר ויתר על זכויות השידור של הסרטון ושל הסדרה (לרבות באפיקים מסחריים), בכל פורמט אודיו-ויזואלי שהוא, לרבות רשת האינטרנט, לתקופה בלתי מוגבלת, הדבר משול בעצם ללהיות בעל רכב כשהצמיגים הם בבעלות “יוצרים מחוץ לקופסא”.

נקודה נוספת היא התמלוגים, שלא מוזכרים בשום מקום או צורה בתקנון. בתשובה לשאלתנו בנושא זה ענו “יוצרים מחוץ לקופסא”- “לגבי תמלוגים, אנחנו בתהליכי הסכמים עם ארגוני התמלוגים בארץ ועובדים כמובן לפי המקובל בנושא זה.”

לסיכום, במייל האחרון שנשלח אלינו מ”יוצרים מחוץ לקופסא” נרשם: “אם הסכום לא מקובל על היוצר, הוא לא מחויב להגיש את עבודתו.” ו”אם איגוד האנימציה רואה בתחרות כניצול, הוא מוזמן להמליץ ליוצרי האנימציה לא להשתתף בתחרות ולהנות מפרסיה והחשיפה שהיא מאפשרת.”

ובכן- איגוד מקצועות האנימציה בהחלט ממליץ לא להשתתף בתחרות ולהנות מפרסיה והחשיפה שהיא מאפשרת. כמו תמיד, אין לנו את הזכות להכריח אף אחד לא לגשת לתחרויות מסוג זה, אך מתפקידנו להתריע על הסכנות והסיבוכים הכרוכים בהסכמים שכאלה.

שנה טובה, מלאת חשיפה והשתכרות הוגנת בעבור עבודתכם (בשני המובנים)
איגוד מקצועות האנימציה

סגור לתגובות.