עדכון: סיכום פגישת נציגי הועד מול מפעל הפיס

כפי שסיפרנו לכם בשבוע שעבר, ביום חמישי האחרון נפגשו חברי הוועד תמי ברנשטיין, ברק דרורי ויוסי גוון עם נציגים של מועצת הפיס. המטרה היתה לבדוק יחד כיצד מפעל הפיס יכול לסייע לקידום תעשיית האנימציה.

הפגישה הפכה לדיון קולח ואלו עיקריו:

ראשית, שוחחנו על מצבה של תעשיית האנימציה בישראל. הטענה שהעלינו היתה שלמרות שישנה יצירת אנימציה אינטנסיבית ומכובדת בארץ, לא ניתן לומר שישנה ממש “תעשייה” וזאת מכמה סיבות עיקריות:

– אין יציבות בשוק. אומנם ישנם סטודיואים המניבים רווח, אך הם מעטים ועובדים לרוב פר-פרויקט.

– השוק אינו אטרקטיבי. סטודנט שיוצא לשוק נפגש בשוק רווי ותחרותי. מתוך 1000 הסטודנטים (!) אשר מסיימים בכל שנה את לימודיהם, מעטים נשארים בתעשייה.

– אין אופק אמנותי ותעסוקתי נראה לעין. ואנו כמייצגים לא מסוגלים להביט 5 שנים קדימה ולנחש מה יהיה.
– דקת אנימציה היא עניין יקר, והקרנות וערוצי הטלוויזיה בארץ אינם מוכנים להכיל את המחיר.

בהמשך העלינו את השאלה, כיצד ייתכן שארצות אחרות משקיעות בתעשיית האנימציה? למה אנימציה היא עניין רווחי ומה הקשר שלה לתרבות?
יש לא מעט מדינות המסבסדות ומשקיעות באנימציה וביוצרים עצמאיים מתוך הבנה שהשקעה בתרבות ואמנות מתורגמת לרווח מסחרי.

מבדיקה עלה כי צרפת הייתה במצבנו לפני 20 שנה ומאז עליית האיגודים החלה לפרוח תעשיית האנימציה.

המדינה דואגת לשריין נתח נכבד מההשקעה ביצירה מקורית לטובת אנימציה. על כל יורו שממשלת צרפת משקיעה באנימציה, 4 יורו חוזרים אליה. בנוסף, הזכויות נשארות אצל היוצרים 🙂

בארץ, בלי עזרה ממשלתית, לא תהיה אנימציה.

בשלב זה נשאלנו – “אוקיי, אז מה אתם צריכים?”
תשובתנו היתה פשוטה: אנו לא זקוקים שתרימו לנו תעשייה או שתתרמו כסף לפ’יצרים, אלא מסורת. פייפליין, הכל מתחיל בתשתית, בניסיון וביחצון האנימציה החוצה.

חוסר מסורת של אנימציה בארץ, לדעתנו, הוא מה שמונע השקעת כספים מחו”ל.
אנו מאמינים שיצירה עצמאית, אשר באופיה אינה נתפסת ככלכלית (ובגלל זה אינה מתרחשת בשלב זה) היא הפיתרון. האפשרות לאנשי מקצוע להמשיך ליצור ולא רק לשקוע בפרנסה.

סרטי הסטודנטים של ישראל חוצים גבולות וזוכים בפרסים. אך שם היצירה נעצרת.
אנו מכוונים ליצירת תשתית מימון לסרטים עד 12 דקות. סרטים שיעדם הוא האוסקר. אשר ייצרו שיח טבעי על מעבר לפיצ’רים, אשר יראו פוטנציאל של יצירת פרק לסדרה, אשר יראו שיש נסיון מוכח ליוצרים ישראלים. זה עובד בעולם כך, ולכן יעבוד גם פה. כמו בצרפת, השקעה בתרבות תיתרגם בסוף לתעשייה.

אם ניצור פה נסיון הפקתי, נסיון בכתיבה ובבימוי, האפקט הקהילתי תרבותי יהיה ניכר. אנשים זקוקים וצריכים אופק אמנותי לשאוף אליו. בנוסף, מנסיון, זוהי השקעה אשר תוליד בוודאות סרטים ולא יהיה הימור לגבי התוצאה. האיגוד יהיה פה בכדי לסייע להרים את הפרוייקט הזה. אנו מאמינים שהיענות הקהילה תראה כמה רעב יש ליצירה עצמאית.

לסיכום,
יצאנו בהרגשה מאוד חיובית. חברי מועצת הפיס הרגישו שהנושא קרוב לליבנו ולאנשים שאנו מייצגים. אנחנו לא יודעים אם אכן הם יקחו את הצעד ויחליטו להשקיע, אבל יצאנו אופטימיים. הרגשנו שחוץ מסיכוי אמיתי לקבל מימון, האנשים שזה עתה פגשנו, ושעומדים בעמדות מפתח שונות בנושאי חלוקת כספים, למדו בשיחה איתנו להכיר את תחומי העבודה השונים שלנו ואת האתגרים היומיומיים הניצבים בפני מי שעובד במקצועות האנימציה.

תמונה

סגור לתגובות.