עשה ואל תעשה בדרכך המקצועית

עשה ואל תעשה בדרכך המקצועית

אל תעשה

עבודה עם לקוח

אל תיתן מחיר בטלפון. הצעת מחיר נותנים בצורה מסודרת, בכתב, עם פירוט מרכיבי המחיר ותנאי התשלום והעבודה. בסופו של דבר, גם אם הלקוח מאוד להוט לדעת “כמה”, הוא יעריך יותר תשובה מגובשת, ברורה וכתובה.

אל תתמחר בצורה שרירותית. דאג ל”מדיניות תמחור” ברורה והצג אותה ללקוחות שלך יחד עם השורה התחתונה. למשל: “עבור אנימציות פלאש לאינטרנט אני גובה X ש”ח למשמרת. עבור עבודה לחוצה (משמרת ארוכה או מהיום להיום) אני מוסיף 50%, ועבור יותר משוטף+30% אני גובה 25% נוספים לחודש.” (הערה: הדוגמא פיקטיבית לחלוטין ובשום אופן אין לראות בה המלצה).

אבל…

אל תהייה עבד של מדיניות התמחור שלך. שקול כל פרוייקט לגופו, על שלל הפרמטרים שלו, ושאל את עצמך האם המחיר שאתה עומד להציע מתאים לרמת המוטיבציה שלך לעשות את הפרוייקט.

אל תעבוד בלי חוזה בכתב. “חוזה” לא מוכרח להיות מסמך מודפס עם חתימת עורך דין. “חוזה” הוא גם אימייל שמפרט את ההסכם בינך ללקוח + אישור באימייל של הלקוח שהוא אכן מסכים עם הכתוב.

אל תתעלם מהתקורה של תיקונים ודיונים. גם אם העבודה עצמה היא עניין של שעתיים-שלוש, קח בחשבון שההסברים, הדיונים, התיקונים וההפתעות שכמעט תמיד קורות, יביאו כמעט בוודאות את העבודה לבערך משמרת.

אל תזלזל בלקוח שלך. הלקוח אולי לא מבין באנימציה, אבל הוא מכיר את העסק שלו יותר טוב ממך ויודע מה הוא צריך. הקשב לו בתשומת לב  ונסה להבין איזה צורך בדיוק העבודה שלך אמורה לשרת. אם תצליח, קנית לך לקוח נאמן.

אל תפתיע את הלקוח עם עבודה גמורה. רוב הלקוחות מסוגלים להבין סקיצות גסות, כל עוד מסבירים להם בצורה ברורה מה הסקיצה אמורה להציג ומה לא.

אל תטריד את הלקוח עם הבעיות שלך. כשאתה משלם על שירות אתה לא רוצה לשמוע מספק השירות כמה קשה לו לספק לך את השירות. גם הלקוח שלך לא רוצה לדעת. כל מה שהוא רוצה לדעת זה מה הוא יכול לקבל עבור התקציב שיש לו

קידום הקריירה

אל תשים את כל הביצים בסל אחד. התעשיה בארץ עדיין אינה גדולה ויציבה דיה , והיא  יודעת עליות ומורדות חזקים. לכן שאף תמיד להיות בקשר עם כמה שיותר לקוחות וקולגות, ובנוסף שאף להיות מומחה ב-2-3 תחומים נדרשים (למשל: אנימציה, סטוריבורדים ועיצוב דמויות).

אל תמכור את עצמך בזול. אם תהיה זול יותר מכל מי שסביבך, תמשוך אליך את הלקוחות העניים והתובעניים ביותר. במקום זה, חפש את הדבר שאותו אתה מסוגל לעשות טוב יותר מכל מקצוען אחר (למשל: זמינות גבוהה), אתר את הלקוחות שצריכים בדיוק את זה (למשל: משרדי פרסום), ודרוש מהם מחיר הולם.

 עשה

עבודה עם לקוח

תן שרות מעולה. הלקוח שלך משלם לך כדי לפתור לו בעיה; אל תהפוך את עצמך לבעיה נוספת שלו. שאל את השאלות החשובות, התייעץ איתו בנושאים שרק הוא יודע את התשובות, אבל בכל הנושאים האחרים שאף להיות בבחינת “שגר ושכח”. הוא יעריך את זה.

בקש לדעת מראש מי מאשר את העבודה. לקוחות רבים מיוצגים ע”י יותר מאדם אחד. בקש לדעת מי איש הקשר שבסמכותו לאשר לך את השלבים.

הגבל מראש את סבבי התיקונים. הסבר ללקוח בכתב מה בדיוק השלבים שעליו לאשר לאורך תהליך העבודה, מה המשמעות של “לאשר” כל שלב, ומה המשמעות של שינויים מהותיים לאחר שהעבודה אושרה. המהדרין אף מוסיפים מחיר לשעה (בדרך כלל גבוה יחסית) שייגבה על תיקונים מאוחרים כאלה.

צפה את הלא-צפוי. כשאתה מעריך זמנים, תן לעצמך תמיד “ריפוד” של 15% לפחות להפתעות וטעויות. אם אתה עושה עבודה מסוג שאתה לא רגיל אליו, או שאתה עובד בתוכנה או בתנאים שאתה לא מורגל בהם, או אם לא עבדת אף פעם עם הלקוח – הריפוד צריך להיות עבה יותר באופן משמעותי (לפעמים עד כדי 100% ויותר!)

קידום הקריירה

חפש השראה ושיפור כל הזמן. הזכר לעצמך מדי פעם שאתה לא סוכן ביטוח – אתה במקצוע שבא מאהבה, או לא בא בכלל. מצא לעצמך זמן לחקור, להתאמן, ובעיקר להתבונן וללמוד. האיגוד מקיים באופן קבוע מפגשי העשרה – אל תשכח להתעדכן בפייסבוק או באתר!

שאף להשכלה כלכלית בסיסית. נכון שאנחנו אמנים גבהי מצח, אבל בסופו של דבר גם אנחנו צריכים כסף לאוכל (ולפרוייקטים אישיים!). מי שרוצה עסק רווחי, כדאי שילמד כמה דברים על כסף ועסקים – רעיונות עסקיים בסיסיים כמו בידול, תכנון מס או תזרים מזומנים יכולים לעשות הבדל משמעותי, גם אם זה דורש קצת מאמץ נפשי.

התנהלות

היה נחמד! הברנז’ה קטנטונת, ואף פעם לא תדע מי חבר של מי, ומי יכול להיות הבוס שלך בעבודה הבאה שלך. כדאי מאוד לתנהג בנימוס ובאדיבות ללקוחות ולקולגות שלך, להגיש בחפץ לב עזרה וייעוץ לכל מי שצריך, ולוותר אם אפשר על התקוטטויות ורכילויות.

אל תהיה גלמוד. איגוד מקצועות האנימציה מספק לך מקור מידע וכתובת להתייעצות בכל מה שקשור להתנהלות המקצועית שלך, הן כעצמאי והן כשכיר. מתלבט? מבולבל? דבר איתנו!